Så gör content dig till vinnare på Facebook

Facebook slår sig fram som en av de absolut viktigaste marknadsföringskanalerna bland svenska företag.
Det är inte konstigt.
Många företag som är beroende av att direkt konvertera till nya kunder har länge sett att Facebook de flesta gånger är överlägset andra kanaler – inklusive Google Adwords.

Kontakta oss här om du vill veta mer om Facebook och Native

– Vi har många kunder som nästan övergett Adwords. För många kunder är Facebook nummer 1 – och sedan lägger de till andra kanaler i mixen, säger Johan Rikner, vd på Nyheter365.
Men det är inte helt enkelt – och det finns många fallgropar att ramla i.

– Facebook är ett otroligt effektivt system, men också ganska komplext om man inte vet vad man ska göra, säger Johan Rikner.

Störst i Sverige på Facebook
nyheter365 driver fler digitala redaktionella produkter som får i princip all trafik från Facebook. Newsner, Ett Gott Skratt, Sportbibeln och Matbibeln är kanske de mest kända för den stora allmänheten.
På bara 2,5 år har företaget gått från ingenting blivit störst av alla publicister i Sverige på Facebook enligt oberoende analysföretagets Ezyinsights Sociala medier-index, Someindex.com. Det handlar om väldigt mycket analys av vad Facebook prioriterar och vad människor tycker om på sajten för att nå dit.

Samma system för annonsörer som publicister
Den kunskapen använder man nu som Facebookbyrå för att hjälpa annonsörer att nå samma overkliga resultat med sin annonsering.
– Vad många inte vet är att det är exakt samma algoritm som påverkar publicister på Facebook som även påverkar dina annonsköp. Det vanligaste misstaget företag gör är att ta sin vanliga annons- och copy till Facebook och försöka köpa smart. Då blir det lätt pannkaka.
Nyheter365:s viktigaste slutsats efter flera år av stora annonsköp för olika kunder är:
– Kör inte era vanliga annonser, se till att göra bra content. Videos eller till redaktionella sajter. Facebooks algoritm kommer prioritera innehållet och du kommer få enorm stor skillnad i effekt.

Fakta, nyheter365:
En av Sveriges största Facebookbyråer
Sveriges största Nativebyrå.
65 anställda i Sverige.
Omsättning under 2015: 79 miljoner.

Kontakta oss här om du vill veta mer om Facebook och Native

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *